Vilkår – privat

Generelle vilkår

Aftalen

For garantien gælder ud over de regler og bestemmelser som er anført i disse vilkår, garantibeviset, samt garantitillæg med videre.

Hvilke køretøjer dækker garantien?

Det fremgår af Garantibeviset, hvilke(t) køretøj(er), der er omfattet af garantien. Garantien omfatter ikke køretøjer, som ikke fremgår af Garantibeviset.

Reglerne i det følgende gælder på alle garantier, medmindre de er fraveget i Garantibeviset.

Hvem dækker garantien?

Garantien dækker Kunden, som fremgår af Garantibeviset.

Hvor dækker garantien?

Garantien dækker alene kørsel i Danmark. Garantien dækker ikke kørsel i Grønland eller Færøerne.

Hvad dækker garantien?

Garantien dækker 75% køretøjets værdi i tilfælde af beslaglæggelse.

Køretøjets værdi er ved indgåelsen af aftalen om garantien fastsat i Garantibeviset. Køretøjet værdi afskrives med 10 % pr. år, gældende fra den dato aftalen er indgået. I 1. år efter aftalens indgåelse udgør køretøjets værdi 100% af værdien anført i Garantibeviset. I 2. år efter aftalens indgåelse udgør køretøjets værdi 90% af værdien anført i Garantibeviset. I 3. år efter aftalens indgåelse udgør køretøjets værdi 80% af værdien anført i Garantibeviset, og tilsvarende for de efterfølgende år. Køretøjets værdi kan ikke overstige værdien angivet i Garantibeviset på køretøjet.

Selvrisikoen og dens størrelse fremgår af Garantibeviset.

Ved pant og/eller udlæg i køretøjet, vil garantien blive udbetalt til pant- og/eller udlægshaver forud for Kunden i overensstemmelse med prioriteterne i tingbogen.

Garantien dækker ikke omkostninger i forbindelse med transport/bugsering af køretøjet, eller værdier i køretøjet, eller andre tab for Kunden forbundet med beslaglæggelsen og/eller konfiskationen af køretøjet.

Garantien dækker ikke, hvis Kunden ikke er den retmæssige ejer af køretøjet, herunder men ikke begrænset til tilfælde, hvor køretøjet måtte vise sig at være klonet.

Hvornår dækker garantien?

Garantien dækker i tilfælde af beslaglæggelse af køretøjet med henblik på konfiskation efter færdselslovens § 133a eller ved konfiskation efter færdselslovens § 133a.

Ved beslaglæggelse/konfiskation skal Kunden hurtigst muligt orientere Vaviga om forholdet.

Garantien udbetales senest 14 dage efter, at Kunden har fremsendt dokumentation til Vaviga for, at køretøjet er blevet beslaglagt med henblik på konfiskation efter færdselslovens § 133a, eller fremsendt dokumentation til Vaviga for, at køretøjet er blevet konfiskeret efter færdselslovens § 133a, alt efter hvilken dokumentation Kunden først kan fremsende. Kunden er forpligtet til at oplyse Vaviga om samtlige forhold af betydning for beslaglæggelsen/konfiskationen, herunder Vaviga muligheder for at anfægte grundlaget for beslaglæggelsen/konfiskationen.

Garantien udbetales til Kundens NEM konto.

Ved udbetaling af garantien overtager [navnet på selskabet] ejerskabet til køretøjet og samtlige rettigheder forbundet hermed, herunder men ikke begrænset til;

  • retten til at anfægte grundlaget for beslaglæggelse/konfiskation
  • retten til at modtage, eje og sælge køretøjet, hvis beslaglæggelsen ikke opretholdes eller bortfalder, eller konfiskation nægtes (Kunden vil til enhver tid have forkøbsret til køretøjet, hvis det ønskes)
  • retten til at fremsætte krav mod føreren af køretøjet, som har begået lovovertrædelsen.

Selvrisikoen og størrelsen heraf fremgår af Garantibeviset.

Ved dækning i andet selskab

Er der tegnet garanti eller forsikring mod samme risiko i et andet selskab, har Kunden ikke krav på dækning under garantien.

Betaling af garantipræmie

Præmiens størrelse fremgår af Garantibeviset.

Præmien opkræves hos Kunden med angivelse af sidste rettidige betalingsdag. Kunden betaler de udgifter, der er forbundet med opkrævningen og betalingen af præmien m.v.

Foruden præmien skal Kunden betale gebyrer og omkostninger, som fremgår af Vavigas gebyroversigt, som fremgår af hjemmesiden www.vaviga.dk

Ved betaling via PBS skal Kunden give Vaviga samtlige oplysninger til brug for PBS-opkrævningen, ligesom Kunden er forpligtet til at underrette Vaviga om eventuelle ændringer i forhold hertil.

Ved manglende rettidig betaling ophører garantien uden varsel. Garantien dækker således alene for den periode, som der er betalt præmie for. Det er således en forudsætning for betaling i henhold til garantien, at lovovertrædelsen er sket på et tidspunkt, som der har været betalt præmie for.

Vaviga kan med mindst 30 dage varsle før forfald ændre præmien.

Medmindre andet fremgår af Garantibeviset, indeksreguleres præmien. Reguleringen sker i overensstemmelse med det af Danmark Statistik offentliggjorte lønindeks for virksomheder og organisationer.

Varighed og opsigelse

Garantiperioden fremgår af Garantibeviset.

Ved garantiperiodens udløb fortsætter garantien uændret i en tilsvarende periode, hvis Kunden ikke har opsagt garantien mindst 30 dage før udløb af garantiperioden. Hvis køretøjet i Garantiperioden afmeldes eller skifter ejer, ophører garantien automatisk pr. datoen for ændringen registreret hos Motorstyrelsen.

Garantien dækker ikke for lovovertrædelser, som er sket forud for garantiperiodens ikrafttræden.

Opsigelse eller ændring ved konfiskation, fra den dag Vaviga modtager en anmeldelse af konfiskation og indtil 1 måned efter erstatningens betaling eller konfiskationens afvisning, kan Vaviga skriftligt og med 14 dages varsel: Opsige garantien, garantitageren har samme ret. Ændre garantiens vilkår. Ved fx at forhøje præmien, begrænse dækningen etc. Hvis Kunden ikke ønsker garantien på de ændrede vilkår, kan garantien skriftligt opsiges til ændringsdatoen.

Ændring af garantivilkår

Vaviga kan med 30 dages forudgående varsel ændre på garantivilkårene og/eller betingelserne i Garantibeviset med virkning for den kommende garantiperiode. Ændringer som følge af lovmæssige bestemmelser kan ske uden varsel og berettiger ikke Kunden til opsigelse.

I tilfælde af ændringer fortsætter garantien på de ændrede vilkår, medmindre Kunden opsiger garantien til udløb af garantiperioden.

Generelt

Vaviga skal straks have skriftlig meddelelse om følgende:

  • hvis virksomheden måtte ophøre • hvis der sker ændringer af ejerforhold (fx selskabsform)
  • Salg af køretøj
  • hvis virksomheden skifter adresser, eller betalingsadressen skal ændres
  • Ændring af ejerforhold på køretøj

Hvis Kunden ikke straks giver meddelelse om ovenstående, og har den skete ændring betydning for [navnet på selskabet] risiko/fareforøgelse kan en eventuel udbetaling efter beslaglæggelse/konfiskering nedsættes eller bortfalde.

Hvis Kunden har afgivet urigtige, forkerte eller misvisende oplysninger til Vaviga, bortfalder dækningen i henhold til garantien.

Udvidelser og undtagelser

Behovet for garanti kan variere fra virksomhed til virksomhed, ligesom tilvalg/fravalg kan være forskelligt.

På det enkelte garantibevis eller garantitillæg, kan der være anført særlige udvidelser eller undtagelser som afviger fra bestemmelserne i disse garantivilkår. I så fald er det garantibeviset eller garantitillæggenes bestemmelser, som går forud for bestemmelserne i de her trykte vilkår.

Kunden skal straks efter modtagelse af garantibeviset kontrollere, om garantiens omfang svarer til den garanti, som Kunden har ønsket at oprette. Ved uoverensstemmelse skal Kunden straks rette henvendelse til Vaviga herom. Hvis Kunden ikke senest 7 dage efter modtagelse af Garantibeviset har rettet henvendelse til Vaviga, anses oplysningerne i Garantibeviset for endelige og godkendte af Kunden.

Betingelser

Det er en betingelse for dækning under garantien, at Kunden kan dokumentere at føreren, ikke er tidligere straffet for forhold anført i færdselslovens § 133a.

Det er en betingelse for dækning under garantien, at Kunden kan dokumentere, at føreren på tidspunktet for lovovertrædelsen havde førerret til køretøjet.

Det er en betingelse for dækning under garantien, at køretøjet ikke er blevet anvendt til væddeløbskørsel.

Værneting

Eventuelle tvister udspringende af garantien, herunder i forhold til Garantibeviset og vilkårene, skal afgøres efter Dansk ret ved Københavns Byret som 1. instans.

Kontakt

Al korrespondance og erklæringer skal rettes til:
Vaviga ApS
Militærsvinget 1
4700 Næstved

Tlf. (+45) 70 70 75 76
info@vaviga.dk
www.vaviga.dk

Privatliv
Vaviga

Nødvendige cookies

Tredjeparts-cookies

This website uses Google Analytics to collect anonymous information such as the number of visitors to the site, and the most popular pages.

Keeping this cookie enabled helps us to improve our website.